duminică, 5 ianuarie 2014

Proiectul Judetean Curcubeul Schimbarii Bistrita-Nasaud



Programul educaţional de promovare
 a educaţiei pentru schimbare la preşcolari:

,, CURCUBEUL SCHIMBĂRII”



I.ARGUMENT 

“ Educaţia este cea mai puternică armă pe care o putem folosi să schimbăm lumea”

                                                 ( Nelson Mandela)

Educaţia   de astăzi înseamnă schimbare datorită transformării contextului socio-economic actual, ceea ce a condus spre dezvoltarea unor probleme globale care necesită formarea de  deprinderi şi competenţe în găsirea soluţiilor la aceste probleme ( încălzirea globală,evoluţia tehnologiei, importanţa mass-mediei în societate, emigraţie şi imigraţie ,terorism, boli incurabile). În rezolvarea acestor probleme educaţia şi şcoala au rolul de a se schimba fundamental.
Pentru a genera o transformare individuală în acest context este necesară formarea unei game variate de deprinderi şi competente corespunzătoare sec.XXI  începând  cu copiii preşcolari printr-o gamă variată de activităţi prin intermediul educaţiei formale şi nonformale.
Flexibilitatea şi adaptabilitatea individului într-o societate postmodernistă va fi realizată prin formarea de deprinderi sociale şi personale , prin creativitate, inovaţie, relaţionare ,gândire critică, toate aceste demersuri işi vor avea originile în activităţile grădiniţei.

II.CONSIDERENTE TEORETICE.
În ultimele decenii educaţia a dobândit noi conţinuturi, acoperind o arie lărgită şi noi finalităţi, bazate pe valori democratice şi aspiraţii moderne ale indivizilor, corelate cu inovaţia şi reforma din învăţământ. Astfel, rolul şcolii a devenit mult mai complex, îndepărtându-se de esenţa lui primară, formală, de transmitere de cunoştinţe şi orientându-se activ spre formarea de atitudini şi comportamente, spre dezvoltarea de competenţe. Printre altele, acest rol complex vizează:
• realizarea educaţiei pentru adaptare la schimbare (fiecare copil este ajutat să‑şi dezvolte propriul potenţial, să fie creativ, motivat să înveţe pe tot parcursul vieţii.
• promovarea valorilor unei societăţi deschise (cu accent pe valorizarea diversităţii, dezvoltarea deprinderilor de cooperare, participarea la luarea deciziilor, toleranţă, gândire critică);
• egalizarea şanselor (copiii care se află, din diferite motive, în situaţii de risc sunt ajutaţi să reuşească din punct de vedere al educaţiei şi integrării sociale.
• practicarea tipurilor de învăţare fundamentale pentru secolul al XX-lea („a învăţa să ştii” – a dobândi cunoştinţe generale, instrumente de înţelegere, a învăţa cum să înveţi; „a învăţa să faci” – a dobândi competenţe pentru a te descurca în diferite situaţii şi a-ţi folosi creativitatea; „a învăţa să trăieşti împreună cu ceilalţi
            Ritmul rapid al schimbăriilor a determinat apariţia unor noi direcţii de acţiune denumite generic „ educaţia pentru schimbare”. Conţinuturiile specifice sunt integrate în grădiniţă în termenii unor obiective pedagogice care vizează domenii de interes contemporan. Pentru a exercita noul rol, grădiniţa trebuie să iasă din aşa-numita „cultură a rutinei, care vedea şcoala „ca o fabrică”, „rigidă”, caracterizată prin formalism, control excesiv, supunere, uniformizare, individualism, izolare etc., pentru a se dezvolta către o „cultură a schimbării” ce determină constituirea „grădiniţei prietenoase”, care permite aşteptări pentru fiecare, asigură căldură şi grijă, sprijin  reciproc, cooperare, încredere, respect pentru diferenţe, colegialitate, asumarea riscurilor, învăţare continuă, etc.
            Dintre direcţiile prioritare ale educaţiei pentru schimbare în societatea contemporană pot fi menţionate:
·         Educaţia relativă la mediu sau educaţia ecologică
Educaţia ecologică începe, sau ar trebui să înceapă, din fragedă copilărie. Ea contribuie la formarea unei conştiinţe ecologice şi a unei gândiri ecologice despre natură, din care rezultă o comportare atentă şi corectă faţă de ea. In cadrul lecţiilor, în funcţie de caz, este necesar a se aborda probleme de ecologie care să contribuie gradat la formarea conştiinţei ecologice.
·         Educaţia pentru schimbare şi dezvoltare
            Educatia pentru schimbare si dezvoltare vizează formarea şi cultivarea capacităţilor de adaptare rapidă şi responsabilă a personalităţii umane la condiţiile societăţii actuale. Rolul acestei educaţii este să-l inveţe pe copil să se situeze şi să se menţină in centrul dezvoltării ca agent, scop şi beneficiar al acesteia.
·         Educaţia pentru tehnologie şi progres
            Astăzi, mai mult ca întotdeauna, într-o societate caracterizată printr-o dinamică accelerată a  schimbă-
rilor structurale, dar şi a profunzimii acestor schimbări, a plasării omului în contextul acestor „izbucniri tehnologice”, ridică în permanenţă noi sarcini educaţiei, cărora aceasta trebuie să le facă faţă.  Actualmente, toate aceste schimbări în această societate postindustrializată , informatizată cu implicaţiile fireşti în activitatea cotidiană , ne determină să acordăm o atenţie corespunzătoare Educaţiei tehnologice sau Educaţia pentru noua tehnologie şi progres.
·  Educaţia pentru mass-media
Acest tip de educaţie îşi propune nu numai formarea unei atitudini adecvate şi selective faţă de informaţia care il asaltează pe om în societatea contemporană, ci şi de cultivarea receptivităţii faţă de valorile culturale şi de sensurile spirituale ale vieţii. Trebuie să discutăm cu copiii despre programele TV pe care le urmăresc, dar şi parintii trebuie să aibă în vedere selectarea programelor pe care copiii le vizionează, să le impună restricţii.
             Este foarte importantă discutarea rolului computerului în viaţa copilului dar şi rolul Internetului. Orele efectuate în faţa computerului, în mare parte, pot duce la surmenaj, dar, pe de alta parte oferă copiilor o informare sigură, rapidă şi eficientă din multe domenii de activitate.
·    Educaţia în materie de populaţie sau demografică
   În situaţia de criză financiară şi de implementare a sistemului de democraţie şi al societăţii de consum ne confruntăm astăzi cu foarte multe cazuri de copii lăsaţi în grija rudelor, iar părinţii se află la muncă în străinătate. Situaţia acestor copii, precum şi a celor întorşi din străinătate încercând adaptarea la sistemul nostru de învăţământ , constituie cîteva exemple ce sunt abordate în cadrul educaţiei demografice chiar şi la grădiniţă.               
·         Educaţia pentru pace şi cooperare
               Vizează formarea şi cultivarea aptitudinilor şi a atitudinilor civice de abordare a problemelor sociale prin dialog  şi participare efectivă la rezolvarea contradicţiilor obiective şi subiective care apar în condiţii de grup sau în comunităţi sociale (profesionale, economice, politice, culturale, religioase).
·      Educaţia pentru democraţie
                Nucleul educaţiei pentru o cetăţenie democratică îl reprezintă formarea copiilor, tinerilor şi adulţilor pentru a deveni cetăţeni activi şi responsabili.  De la varsta de 4-5 ani, copiii pot învaţa care le sunt drepturile, dar şi responsabilităţile în societate. Ei trebuie deprinşi de mici să fie toleranţi, să accepte opinia altuia, ajutându-i să înţeleagă în cadrul dezbaterilor şi a schimbului de idei, că nu se critică persoana, care se expune, ci ideea, acesta fiind primul pas către o practică a democraţiei.
·         Educaţia sanitară modernă
Paralel cu preocuparea pentru  formarea deprinderilor şi obisnuinţelor igienice, civilizate, educaţia sanitară  vizează formarea şi cultivarea capacităţilor de proiectare şi de organizare raţională a vieţii in condiţiile rezolvării unor probleme  legate de : educaţia pentru petrecerea timpului liber, educaţia casnică modernă, educaţia nutriţională, educaţia sexuală şi nu în ultimul rând, a sănătăţii mintale a copiilor.



III. DESCRIEREA PROGRAMULUI:
          III.1.GRUPUL ŢINTĂ:
·         24 de grădiniţe din judeţ.
·         126 de grupe de preşcolari.
·         3020 de preşcolari cu vârste cuprinse între 3-6 ani.
·          Părinţii preşcolarilor.
·         Cadrele didactice din unităţile de învăţământ implicate.
           
III.2. DURATA:
     15 OCTOMBRIE 2013 - 15 OCTOMBRIE 2015

III.3. RESURSE UMANE:
·         Cadrele didactice şi părinţii copiilor;
·         Copiii preşcolari cu vârste cuprinse între 3-6 ani;
·         Inspector şcolar de specialitate;
·         Reprezentanţi ai autorităţilor locale sau alţi parteneri locali care pot sprijini derularea proiectului.

III.4. COORDONARE:
La nivel naţional coordonarea şi monitorizarea vor fi asigurate de către inspectorul general pentru învăţământ preşcolar din cadrul MEN şi doi membrii ai Comisiei Naţionale de Specialitate.
La nivel judeţului Bistriţa-Năsăud coordonarea va fi asigurată de către o comisie de implementare, formată din:
v  Prof. Crina Clapou - Inspector Şcolar Învăţământ Preşcolar
v  Prof. Liana Pop  - director  Grădiniţa P.P.Nr.13 Bistriţa-coordonatoarea programului
v  Prof. Gabriela Pintican - Grădiniţa ,,Trenuleţul veseliei” Bistriţa, metodist al I.S.J. B-N.
v  Prof. Vasilica Găzdac-  Grădiniţa P.N Salva, metodist al I.S.J. B-N.

            III.5. SCOP:
Promovarea principiilor educaţiei pentru schimbare precum şi formarea şi creşterea responsabilităţii copiilor preşcolari şi a educatoarelor faţă de problemele lumii contemporane.

            III.6. OBIECTIVE SPECIFICE :
Ø  Privind copiii preşcolari:
         Stimularea preşcolarilor pentru a desfăşura activităţi educative  creative impuse de problemele actuale ale lumii contemporane.
         Însuşirea unor norme de comportament inclusiv voluntariatul care încurajează o relaţionare socială pozitivă, care promovează strategii pozitive de depăşire a conflictelor şi care dezvoltă respectul de sine;
         Încurajarea preşcolarilor pentru a exprima opinii şi stări sufleteşti proprii.

Ø  Privind cadrele didactice :
         Proiectarea şi desfăşurarea unor activităţi sau servicii de stimulare a interesului pentru nou, prin ceea ce numim educaţia pentru schimbare;
         Planificarea şi implementarea unui curriculum adaptat şi adecvat cerinţelor programului şi a unor practici de instruire bazate pe cunoaşterea individuală a copiilor şi pe cunoaşterea nevoilor respectiv a valorilor comunităţilor.

Ø  Privind părinţii şi alţi factori educaţionali din comunitate:
         Conştientizarea părinţilor şi a altor factori educaţionali din cadrul comunităţii cu privire la rolul lor în formarea şi dezvoltarea tinerei generaţii.
         Atragerea şi implicarea autorităţilor locale, a ONG-urilor  şi a factorilor din comunitate în rezolvarea problemelor administrativ- financiare sau de altă natură, apărute pe parcursul aplicării acestui proiect.

IV.SUGESTII DE ACTIVITĂŢI PROPUSE:
„ÎMPREUNĂ PUTEM SCHIMBA LUMEA „

a)      Sărbătorirea unor evenimente importante la nivel naţional sau internaţional:
24 ianuarie-Ziua Unirii.
2 februarie-  Ziua Mondială a Gândirii.
21 februarie – Ziua Internaţională a Limbii Materne
20 martie- Ziua Internaţională a Teatrului pentru Copii.
2 aprilie – Ziua Internaţională a Cărţii pentru Copii.
22 aprilie – Ziua Pământului.
15 mai- Ziua Internaţională a Familiei
11 iulie – Ziua Mondială a Populaţiei
9 august – Ziua Internaţională a Stângacilor.
21 septembrie – Ziua Internaţională a Păcii.
25 septembrie- Ziua Mondială a Curăţeniei.
6 octombrie- Ziua Naţională a Sportului pentru Toţi.
17 octombrie – Ziua Internaţională pentru Eradicarea Săraciei.
16 noiembrie – Ziua Internaţională pentru Toleranţă.
1 decembrie- Ziua Naţională a României.
10 decembrie – Ziua Mondială a Drepturilor Omului.
2013- Anul Internaţional al Cetăţenilor.
2014- Anul Intenaţional al Familiei.

                 b) Activităţile propuse se pot organiza su forma de  activităţi de protejare a mediului, activităţi turistice, drumeţii, excursii, vizite, ateliere de lucru, activităţi practice, excursii, activităţi distractive ,acţiuni de voluntariat, expoziţii, discuţii cu specialişti. Se pot iniţia parteneriate de colaborare cu  Agenţia de Mediu Bistriţa, Garda de Mediu Bistriţa, Ocoale Silvice, Romsilva, RoREC, Codrisor Salubrizare Bistriţa,Aquabis, ONG-uri locale,edituri, tipografii, librării, As Tv Bistriţa, Direct Tv Bistriţa, Mesagerul BN, Răsunetul, Bistriţeanul, Timp Online,Assoclic,Asociatia Asscendent, Asociaţia Impact, Inocenţii, Tasuleasa Social, Asociaţia Micul Prinţ,  consiliile locale, spitale, medici de familie, asociaţii de părinţi, Direcţia de Sănătate Publică Bistriţa etc

               c) Derularea în calitate de coordonatori sau parteneri a unor campanii de sensibilizare a opiniei publice faţă de anumite probleme de mediu, probleme sociale, probleme ale comunităţii locale, campanii de igienizare,  campanii de reciclare etc. Acestea vor beneficia de o diseminare adecvată în presa locală scrisă şi audio-video.

               d)Conceperea de materiale publicitare, afişe, flyere ( fluturaşi), pliante, bannere, calendare, reviste, articole, filme, fotografii ,atât în format tipărit cât şi digital privind activităţile derulate , sustenabilitatea produselor şi a rezultatelor programului în cadrul instituţiei şi a comunităţii locale.
.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu